91% e-shopů očekává v roce 2018 růst obratu
E-shopy
05. 03. 2018
Rok 2017 byl pro české e-shopy úspěšný a to zejména v oblasti růstu obratu. A jak české e-shopy vidí rok 2018?
Pozitivní vývoj tržeb v roce 2018 očekává 91% českých e-shopů. Vyplývá to z ankety společnosti ACOMWARE s.r.o., do které se zapojilo 122 e-shopů, z nichž 19% je lídrem ve svém segmentu a 28% patří mezi tři největší e-shopy v daném segmentu. Rok 2017 byl ve vývoji tržeb pro většinu e-shopů pozitivní, kdy růst obratu nad 40% zaznamenalo 24% e-shopů. Růst obratu o 20% - 40% mělo 21% e-shopů a 37% e-shopů vzrostl obrat o 10% - 20%. 2% e-shopů pak zaznamenala v roce 2017 pokles tržeb o 20%.
Z výsledků provedené ankety dále vyplývá:
- Růst počtu zákazníků, kteří objednávají zboží pomocí mobilních zařízení. Nárůst takových to objednávek o 15% - 30% zaznamenalo v minulém roce 48% e-shopů.
- Za největší slabou stránku považují dotázané e-shopy úzký tým lidí (28%), nedostatek kapitálu (16%), marketingové aktivity (12%) a kvalitu logistiky (11%).
- Nejčastěji zákazníci volí jako způsob dopravy Českou poštu (cca 70%), osobní vyzvednutí v kamenné prodejně e-shopu (60%) a přibližně 50% zákazníků volí přepravní společnost PPL.
- Více jak 80% zákazníků jako způsob platby za zboží využívá dobírku, téměř 60% platbu kartou a převod z účtu volí přibližně 50% zákazníků.
- Za významné slevové akce považuje 47% e-shopů slevy v rámci vánoční sezóny, 39% vlastní slevové akce a pro 30% e-shopů je významný tzv. Black Friday.
V rámci ankety byly zjišťovány i cíle e-shopů pro rok 2018:
- Jak již bylo zmíněno, 91% dotázaných e-shopů očekává i v letošním roce růst obratu. Růst obratu o 20% - 40% očekává 35% eshopů.
- Navýšení investic o 10% - 20% zvažuje 39% e-shopů.
- 74% e-shopů plánuje investice vložit do on-line marketingu. Investovat e-shopy plánují i v oblasti zákaznického servisu a služeb (26%), do rozšíření sortimentu (23%) nebo do webových technologií (21%).
- V rámci on-line marketingu plánují e-shopy oproti roku 2017 více investovat do PPC kampaní a remarketingu, zbožových srovnávačů, SEO optimalizace, sociálních sítí a content marketingu.
- Možnosti růstu vidí e-shopy v rozšiřování sortimentu nabízeného zboží či služeb, expanzi na zahraniční trhy a ve zlepšování marketingových aktivit.
- 72% e-shopů si jako cíl pro rok 2018 stanovilo zvýšení obratu, 51% e-shopů by rádo zvýšilo povědomí o své značce, 40% e-shopů se chystá zlepšit své marketingové aktivity a 39% plánuje zvýšit svůj podíl na trhu a maximalizovat zisk.
- Za největší hrozby pro své podnikání považuje 33% e-shopů tlak na nižší ceny, kvalitu (zejména rychlost) dopravy (21%) či silnější stávající konkurenci (18%).